Przedstawiam Państwu program edukacji prozdrowotnej do wykorzystania w klasach IV-VI szkoły podstawowej. II etap edukacyjny. PROGRAM EDUKACJI PROZDROWOTNEJ II ETAP EDUKACYJNY KL. IV-VI
I. HIGIENA CIALA, ODZIEZY, OBUWIA, MIEJSCA PRACY I WYPOCZYNKU.
1. UMIEJETNOSCI:
UCZEN POTRAFI: • Utrzymac w porzadku i czystosci swoje cialo i wlosy, • Kontrolowac czy nie ma wszawicy i zwrócic sie o pomoc z tym problemem, • Ubrac sie odpowiednio do pogody, sytuacji, aktywnosci sportowej, • Oczyscic buty, dobrac odpowiednie buty sportowe i codzienne, • Zabezpieczyc skóre przed dzialaniem slonca, • Utrzymac w porzadku i czystosci swoje osobiste rzeczy, • Posprzatac swój pokój, klase, pielegnowac kwiaty w domu i w szkole,
UCZEN WIE: • Jakie warunki zapewniaja zdrowy sen, • Jakie warunki potrzebne sa do sprawnego odrabiania lekcji, • Co to jest wypoczynek bierny i czynny, • Jak spedzac czas wolny i nie zaklócac spokoju innym.
2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:
TRESCI PROZDROWOTNE |
PRZEDMIOT |
KONTROLA REALIZACJI |
PODPIS |
UWAGI |
KLASA IV |
1. Czystosc i codzienne czynnosci higieniczne, 2. Higiena w okresie dojrzewania, 3. Oddychanie przez nos, 4. Dobór stroju do pory roku, 5. Choroby brudnych rak, 6. Ogrzewanie i wietrzenie pomieszczen, 7. Zanieczyszczenia powietrza, |
PRZYRODA
(dzial; czynnosci zyciowe czlowieka)
(dzial; zdrowy styl zycia)
|
|
|
|
1. Dobór obuwia i stroju do zajec sportowych, 2. Czynny i bierny wypoczynek w zaleznosci od zmeczenia, 3. Samokontrola przygotowania sie do lekcji wych, fizycznego, 4. Estetyka stroju sportowego, 5. Ruch na swiezym powietrzu, |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1. Prawidlowe warunki uczenia sie, 2. Kontrola czystosci skóry glowy przez pielegniarke szkolna, 3. Jak zabezpieczyc skóre przed szkodliwym dzialaniem slonca, |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. .................................................... 2. ..................................................... 3. ..................................................... 4. ..................................................... 5. ..................................................... |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE ZDROWOTNE,WYCIECZKI |
|
|
|
KLASA V |
1. Pasozyty przyczyna chorób. 2. Wypoczynek i rekreacja na powietrzu |
PRZYRODA (dzial; czlowiek w srodowisku) |
|
|
|
1. Estetyka stroju sportowego, 2. Higiena osobista po wysilku fizycznym, 3. Dobór stroju do warunków zimowych, 4. Hartowanie ucznia na bodzce psychiczne i fizyczne, 5. Dbalosc o estetyke miejsca cwiczen, |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1. Dbalosc o porzadek w klasie, w szkole |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. ...................................................... 2. ...................................................... 3. ...................................................... 4. ...................................................... 5. ...................................................... |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE ZDROWOTNE, WYCIECZKI |
|
|
|
KLASA VI |
1. Dbalosc o stopy podczas wysilku fizycznego, 2. Regeneracja po wysilku sportowym, 3. Wdrozenie do uprawiania czynnego wypoczynku, |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1. Co zrobic, aby dobrze spac? |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. .................................................... 2. ...................................................... 3. ...................................................... |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, WYCIECZKI |
|
|
|
II. BEZPIECZENSTWO NA DRODZE, PODCZAS GIER I ZABAW RUCHOWYCH. PIERWSZA POMOC W NIEKTÓRYCH URAZACH.
1. UMIEJETNOSCI :
UCZEN POTRAFI : • Zachowac sie na drodze jako pieszy i rowerzysta, • Uzyskac karte rowerowa, • Zachowac bezpieczenstwo w srodkach komunikacji publicznej, • Zapiac pasy bezpieczenstwa w samochodzie i rozumie tego potrzebe, • Ocenic wlasna sprawnosc fizyczna za pomoca prostych testów, • Zmierzyc tetno, • Ocenic stan zmeczenia organizmu po wysilku fizycznym, • Respektowac przepisy gier zespolowych i zabaw ruchowych, • Asekurowac wspólcwiczacego w prostych cwiczeniach gimnastycznych, • Udzielic I pomocy przy stluczeniach, skreceniach, zlamaniach konczyn, • Udzielic I pomocy przy omdleniach, oparzeniach, krwotokach z nosa • Opatrzyc wlasna rane.
2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:
TRESCI PROZDROWOTNE |
PRZEDMIOT |
KONTROLA REALIZACJI |
PODPIS |
UWAGI |
KLASA IV |
1. Bezpieczna droga ucznia w drodze do szkoly, 2. Zasady bezpiecznego zachowania sie w szkole, 3. Bezpieczne wakacje zimowe i letnie, |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. Uczen w pracowni technicznej – przepisy BHP, 2. Przepisy PPOZ, 3. Bezpieczne korzystanie ze srodków komunikacji publicznej, 4. Wychowanie komunikacyjne, 5. Egzamin na karte rowerowa, 6. Pierwsza pomoc w wypadkach, |
TECHNIKA |
|
|
|
1. Przepisy BHP i regulamin sali gimnastycznej, 2. Uczen dba o bezpieczenstwo swoje i innych, 3. Bezpieczenstwo na lekcjach ze wspólzawodnictwem, 4. Przestrzeganie zasad fair play, 5. Podstawowe zasady bezpieczenstwa podczas zabaw na sniegu i lodzie |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
KLASA V |
1. Bezpieczna droga ucznia w drodze do szkoly, 2. Zasady bezpiecznego zachowania sie w szkole, 3. Bezpieczne wakacje zimowe i letnie, 4. Oparzenia – pogadanka z pielegniarka szkolna. 5. Jak opoatrzyc wlasna rane? |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. Poznawanie i stosowanie zasad bezpiecznego stosowania przyrzadów gimnastycznych, 2. Czym jest asekuracja?, 3. Wspóldzialanie z partnerem w celu bezpiecznej i skutecznej realizacji zadania, 4. Uczen respektuje zasady i przepisy w poszczególnych konkurencjach, 5. Dokonywanie samooceny sprawnosci wlasnej przez ucznia, |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
KLASA VI |
1. Wplyw wysilku na czestotliwosc oddechu i tetna. Pomiar tetna, 2. Znaczenie rozgrzewki , 3. Pierwsza pomoc przy krwotokach z nosa i omdleniach, 4. Pierwsza pomoc w przypadku skrecen, stluczen i zlaman konczyn, 5. Pierwsza pomoc przy odmrozeniach, 6. Testy sprawnosci fizycznej, |
WYCHOWANIE FIZYCZNE
|
|
|
|
1. Zachowanie szczególnej ostroznosci w nocy i w trudnych warunkach atmosferycznych (swiatla odblaskowe). |
PRZYRODA |
|
|
|
1. ..................................................... 2. ..................................................... 3. ..................................................... 4. .................................................... |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, APELE, AKCJE |
|
|
|
III. UROZMAICENIE I REGULARNOSC POSILKÓW, ESTETYKA ICH SPOZYWANIA. ZABEZPIECZENIE ZYWNOSCI PRZED ZANIECZYSZCZENIEM I ZEPSUCIEM.
1. UMIEJETNOSCI:
UCZEN POTRAFI: • Bezpiecznie nalac gorace plyny, • Poslugiwac sie sprzetem kuchennym, • Uzywac prawidlowo sztucców, • Nakryc estetycznie do stolu, • Zmyc naczynia, • Przygotowac dla siebie samodzielnie II sniadanie, • Zaplanowac zdrowy poczestunek dla rówiesników, • Kupic podstawowe produkty zywnosciowe i odpowiednio je zabezpieczyc, • Odróznic na podstawie wygladu, sposobu przechowywania produkty swieze od zepsutych, • Zwazyc sie i uzyskac informacje, czy nie ma nadwagi lub niedowagi.
UCZEN ROZUMIE: • Dlaczego dieta powinna byc urozmaicona, • Co to znaczy odzywiac sie regularnie, • Jakie moga byc przyczyny i skutki przejadania sie lub nadmiernego odchudzania.
2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:
TRESCI PROZDROWOTNE |
PRZEDMIOT |
KONTROLA REALIZACJI |
PODPIS |
UWAGI |
KLASA IV |
1. Zasady zdrowego odzywiania. 2. Przyczyny i skutki zlego odzywiania. 3. Przechowywanie zywnosci. 4. Skladniki pokarmowe i ich wartosci odzywcze. 5. Potrzeby pokarmowe czlowieka. 6. Higiena spozywania posilków. |
PRZYRODA (dzial; zdrowy styl zycia) |
|
|
|
1. Jak prawidlowo i estetycznie nakryc do stolu?, 2. Planowanie i wykonanie II sniadania, 3. Sprawdzenie wzrostu i wagi ciala w gabinecie pielegniarki szkolnej,
|
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. …………………………………….. 2. …………………………………….. 3. ……………………………………. 4. ……………………………………. 5. ..................................................... |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE, APELE |
|
|
|
KLASA V |
1. Znaczenie warzyw i owoców w zywieniu, 2. Konserwowanie, przechowywanie i przewóz produktów pokarmowych. 3. Zatrucia pokarmowe i ich przyczyny. |
PRZYRODA (dzial; krajobrazy przeksztalcone przez czlowieka) (dzial; czlowiek w srodowisku) |
|
|
|
1.…………………………………….. 2.……………………………………. 3……………………………………… 4………………………………………. 5………………………………………. |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE, APELE |
|
|
|
KLASA VI |
1. Zasady prawidlowego zywienia sportowca, 2. Uzupelnienie plynów waznym elementem wysilku fizycznego, 3. Regeneracja po wysilku sportowym,
|
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1. Jakie sa skutki przejadania sie i odchudzania sie? 2. Co to jest anoreksja i bulimia? |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. Dieta sródziemnomorska – jako przyklad zdrowego zywienia. |
PRZYRODA |
|
|
|
IV. ZABAWY RUCHOWE I REKREACJA, ORGANIZACJA ODRABIANIA LEKCJI I CZASU WOLNEGO. PRAWIDLOWA POSTAWA CIALA.
1. UMIEJETNOSCI:
UCZEN POTRAFI: • Wykonac samodzielnie kilka cwiczen sródlekcyjnych, • Wykonac samodzielnie kilka cwiczen relaksacyjnych, • Zorganizowac zabawe ruchowa, • Grac w pilke siatkowa, koszykowa, reczna, nozna. Zna przepisy tych gier, • Samodzielnie zorganizowac czas wolny w ruchu na swiezym powietrzu, • Kontrolowac swoja postawe ciala podczas lezenia, siedzenia i stania, • Wykonac samodzielnie kilka cwiczen korekcyjnych, • Dobrac wlasciwa wysokosc stolu i krzesla do wzrostu, • Przygotowac wlasciwe stanowisko do nauki.
UCZEN ROZUMIE: • Jak ruch wplywa na postawe i budowe ciala, • Jaka powinna byc czestosc, czas trwania i intensywnosc wysilku fizycznego, • Potrzebe czynnego wypoczynku, • Szkodliwosc dlugiego przebywania przed TV, video, komputerem
2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:
TRESCI PROZDROWOTNE |
PRZEDMIOT |
KONTROLA REALIZACJI |
PODPIS |
UWAGI |
KLASA IV |
1. Wplyw ruchu na rozwój miesni i postawe. 2. Organizacja czynnego wypoczynku. 3. Czas, miejsce i sposoby odrabiania lekcji. |
PRZYRODA (dzial; czynnosci zyciowe czlowieka) (dzial; najblizsze otoczenie) |
|
|
|
1. Czy mozna miec dobre samopoczucie w szkole?, 2. Jakie mam zainteresowania, zbiory i kolekcje, |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. Kontrola prawidlowej postawy ciala podczas cwiczen, 2. Wypoczynek po wysilku fizycznym, 3. Nauka prawidlowego oddychania podczas cwiczen, 4. Nauka cwiczen relaksacyjnych, 5. Wychowanie fizyczne na swiezym powietrzu, |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1. ..................................................... 2. ..................................................... 3. ..................................................... 4. ..................................................... 5. ..................................................... |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, WYCIECZKI RAJDY |
|
|
|
KLASA V |
1. Znaczenie cwiczen sródlekcyjnych, 2. Telewizja pod sad . |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. Przekazywanie wiedzy na temat znaczenia aktywnosci ruchowej, 2. Poznanie róznych mozliwosci spedzania czasu wolnego, 3. Ukierunkowanie uczniów do samodzielnego wykonywania gier i zabaw na sniegu i lodzie, 4. Wprowadzanie cwiczen korekcyjnych, 5. Ciagle doskonalenie umiejetnosci i znajomosci przepisów gier zespolowych, |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1...................................................... 2...................................................... 3...................................................... 4..................................................... 5.....................................................
|
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, WYCIECZKI RAJDY |
|
|
|
KLASA VI |
1. Wykorzystanie warunków terenowych do organizacji zajec ruchowych, 2. Ksztaltowanie cech motorycznych poprzez wykonywanie cwiczen z duza intensywnoscia, 3. Prawidlowa postawa ciala, 4. Sposoby korygowania wad postawy, |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1...................................................... 2..................................................... 3..................................................... 4.....................................................
|
INNE PRZEDMIOTY, RAJDY WYCIECZKI |
|
|
|
V. ROZPOZNAWANIE WLASNYCH MOCNYCH I SLABYCH STRON. KSZTALTOWANIE WLASCIWEGO STOSUNKU DO POZYTYWNYCH I NEGATYWNYCH EMOCJI. RADZENIE SOBIE W SYTUACJACH TRUDNYCH I UMIEJETNOSC SZUKANIA POMOCY. ZACHOWANIA SPRZYJAJACE I ZAGRAZAJACE ZDROWIU.
1. UMIEJETNOSCI:
UCZEN POTRAFI: • Rozpoznac swoje mocne i slabe strony, • Radzic sobie ze swoimi slabosciami, • Odróznic pozytywne emocje od negatywnych, • Cieszyc sie wynikami i ponosic porazki we wspólzawodnictwie sportowym, konkursach, • Powiedziec NIE osobie namawiajacej do zachowan ryzykownych oraz nieznajomej, • Zastosowac techniki zachowan asertywnych; zdarta plyta, zaslona dymna, kompromis, asertywne przyznanie sie do bledu, itd. • Radzic sobie ze stresem, • Nawiazac kontakty rówiesnicze, przyjaznie, • Poprosic o pomoc w sytuacjach trudnych (rodziców, nauczycieli, pogotowie, policje, straz pozarna)
UCZEN WIE; • Co to jest asertywnosc, • Jak zachowac sie, gdy inni na niego napadaja, dokuczaja mu, • Zna zachowania zagrazajace innym uczniom w szkole i wie jak sobie z nimi poradzic, • Co to jest zdrowy styl zycia, • Jakie sa czynniki zagrazajace zdrowiu np. halas, zla dieta, uzywki, brak ruchu itd.
2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:
TRESCI PROZDROWOTNE |
PRZEDMIOT |
KONTROLA REALIZACJI |
PODPIS |
UWAGI |
KLASA IV |
1. Czy znasz siebie?, 2. Co to sa emocje?, 3. Byc uleglym, agresywnym czy asertywnym?, |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. Co sklada sie na zdrowy styl zycia?, 2. Jak poradzic sobie z porazka w sporcie? |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1. ............................................... 2. ................................................ 3. ................................................ 4. ................................................ 5. ................................................ |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE ZDROWOTNE, WYCIECZKI |
|
|
|
KLASA V |
1. Co to jest stres?, Jak sobie z nim radzic? 2. Czynniki zagrazajace zdrowiu?, 3. Kogo prosic o pomoc w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. ............................................... 2. ................................................ 3. ................................................ 4. ................................................ 5. ............................................... |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE ZDROWOTNE, WYCIECZKI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KLASA VI |
1. „Asertywnosc, czyli sztuka bycia soba” – film dydaktyczny, 2. Jak powiedziec NIE, poradzic sobie w sytuacji konfliktowej za pomoca stosowania asertywnych technik odmawiania( zdarta plyta, zaslona dymna, kompromis, itd. |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. Lagodzenie sytuacji stresowych w sporcie, 2. Techniki relaksacji, |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1. ............................................... 2. ................................................ 3. ................................................ 4. ................................................ 5. ................................................ |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE ZDROWOTNE, WYCIECZKI |
|
|
|
VI. PODSTAWOWE ZASADY I REGULY OBOWIAZUJACE W RELACJACH MIEDZYLUDZKICH.
1. UMIEJETNOSCI:
UCZEN POTRAFI; • Aktywnie sluchac i prowadzic dialog, • Czuc sie odpowiedzialnym za siebie i innych, • Zbudowac przyjazn, • Zyc w zgodzie z innymi, • Okreslic swoje prawa i obowiazki w szkole, w klasie • Okreslic swoje prawa i obowiazki w rodzinie, w relacjach kolezenskich, • Pracowac w grupie, • Napisac kartke okolicznosciowa,
2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:
TRESCI PROZDROWOTNE |
PRZEDMIOT |
KONTROLA REALIZACJI |
PODPIS |
UWAGI |
KLASA IV |
1. Reguly wspólpracy w klasie, w szkole, 2. Wybór samorzadu klasowego i szkolnego, 3. Zasady obowiazujace w czasie dyskusji, 4. Czy mam wplyw na innych ludzi?, 5. Zasady porozumiewania sie z rówiesnikami, 6. Rodzaje wiezi uczuciowych w grupie, |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. Przestrzeganie zasad fair play, 2. Wspólpraca w grupie cwiczebnej, |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1. .................................................... 2. ..................................................... 3. ..................................................... 4. ... ............................................ 5. ................................................. |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, APELE, RAJDY
|
|
|
|
KLASA V |
1. Dlaczego ufam, obraz osoby darzonej zaufaniem. |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. .................................................. 2. .................................................. 3. ................................................ 4. ... ............................................ 5. ................................................. |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, APELE, RAJDY |
|
|
|
TRESCI PROZDROWOTNE WEDLUG ODREBNEGO PROGRAMU |
WYCHOWANIE DO ZYCIA W RODZINIE |
|
|
|
|
|
|
|
|
KLASA VI |
1. Odpowiedzialnosc podczas asekuracji przy cwiczenia fizycznych, 2. Umiejetnosc podporzadkowania wlasnych ambicji sprawom zespolu, 3. Ukazywanie efektów wspóldzialania w zespole, 4. Rozwijanie odwagi i smialosci podczas zadan sportowych,
|
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1. .................................................. 2. .................................................. 3. ................................................. 4. ... ............................................ 5. ................................................. |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, APELE, RAJDY |
|
|
|
TRESCI PROZDROWOTNE WEDLUG ODREBNEGO PROGRAMU |
WYCHOWANIE DO ZYCIA W RODZINIE |
|
|
|
VII. PROBLEMY I POTRZEBY KOLEGÓW NIEPELNOSPRAWNYCH, OSÓB CHORYCH I STARSZYCH.
1. UMIEJETNOSCI:
UCZEN POTRAFI : • Byc tolerancyjnym wobec innosci drugiego czlowieka, • Rozróznic niepelnosprawnosci, • Odnosic sie z szacunkiem i poszanowaniem godnosci w stosunku do osób niepelnosprawnych, chorych i starszych, • Pomóc kolegom mniej sprawnym psychofizycznie w obowiazkach domowych i szkolnych • Pomóc osobom starszym w ich obowiazkach dnia codziennego, • Integrowac sie w klasie, w szkole kolegami niepelnosprawnymi.
UCZEN ROZUMIE : • Pojecie niepelnosprawny, rehabilitacja ruchowa, wolontariat, • Pojecie altruizm, tolerancja, • Potrzeby kolegów niepelnosprawnych, • Potrzeby osób chorych, • Potrzeby osób starszych,
2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:
TRESCI PROZDROWOTNE |
PRZEDMIOT |
KONTROLA REALIZACJI |
PODPIS |
UWAGI |
KLASA IV |
1. Potrzeby i wymagania ludzi o odrebnosciach fizycznych i w róznym wieku. |
PRZYRODA (dzial; czynnosci zyciowe czlowieka) |
|
|
|
1. Kto to jest Dr Clown? 2. Kim jest czlowiek niepelnosprawny? 3. Czym jest altruizm, tolerancja? 4. Jak zorganizowac pomoc kolezenska? |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. Pomoc kolezenska na lekcji wychowania fizycznego uczniom mniej sprawnym, 2. Czym jest kultura fizyczna?, |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1. ...................................................... 2. ...................................................... 3. ...................................................... 4. ...................................................... 5. ...................................................... |
INNE PRZEDMIOTY, AKCJE, APELE, WYCIECZKI |
|
|
|
KLASA V |
1. Poznajemy problemy i potrzeby kolegów niepelnosprawnych. |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
2. Czym jest rehabilitacja ruchowa? |
WYCHOWANIE FIZYCZNE |
|
|
|
1. ...................................................... 2. ...................................................... 3. ...................................................... 4. ...................................................... 5. ...................................................... |
INNE PRZEDMIOTY, AKCJE, APELE, WYCIECZKI
|
|
|
|
KLASA VI |
1. Czy mozesz zostac mlodym wolontariuszem?, 2. Akcja zbierania zabawek dla szpitali dzieciecych w Poznaniu. |
LEKCJA WYCHOWAWCZA |
|
|
|
1. ...................................................... 2. ...................................................... 3. ...................................................... 4. ...................................................... 5. ...................................................... |
INNE PRZEDMIOTY, AKCJE, APELE, WYCIECZKI |
|
|
|
VIII. POZNAWANIE ZAGROZEN CYWILIZACYJNYCH, NABYCIE UMIEJETNOSCI WLASCIWEGO ZACHOWANIA SIE W PRZYPADKU KONTAKTU Z PRZEDMIOTAMI TOKSYCZNYMI, LATWOPALNYMI, WYBUCHWYMI, NIEWYBUCHAMI I NIEWYPALAMI.
1. UMIEJETNOSCI:
UCZEN WIE; • Dlaczego nie nalezy spozywac nieznanych substancji i potraw, • Zna przepisy przeciwpozarowe. • Jak postepowac ze srodkami chemicznymi uzywanymi w gospodarstwie domowym, • Zna zasady postepowania w przypadku zetkniecia sie z niewybuchami i niewypalami, • Zna zasady bezpiecznego poslugiwania sie butlami i aerozolami w opakowaniach cisnieniowych (farby, lakiery, dezodoranty, leki), • Co to jest utylizacja odpadów,
2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:
TRESCI PROZDROWOTNE |
PRZEDMIOT |
KONTROLA REALIZACJI |
PODPIS |
UWAGI |
KLASA IV |
1. Srodki chemiczne w gospodarstwie domowym, zasady uzytkowania i przechowywania. 2. Zasady postepowania z substancjami nieznanymi. |
PRZYRODA (dzial; substancje i ich wlasciwosci) |
|
|
|
1. Poznanie przepisów pracowni technicznej i przeciwpozarowych. 2. Jak postepowac w przypadku zetkniecia sie z niewybuchami, niewypalem, substancjami toksycznymi. 3. Oznaczanie trucizn, srodków latwopalnych, |
TECHNIKA
Realizacja razem z podstawa programowa nr 9 |
|
|
|
1. ................................................. 2. .................................................. 3. .................................................. 4. .................................................. 5. ................................................... |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE ZDROWOTNE, WYCIECZKI |
|
|
|
KLASA V |
1. Srodki chemiczne stosowane w zyciu codziennym. |
PRZYRODA (dzial; czlowiek w srodowisku) |
|
|
|
1. Jak bezpiecznie pracowac z farbami, klejami i lakierami, aerozolami w opakowaniach cisnieniowych, 2. Utylizacja odpadów z tworzyw sztucznych – wplyw na zdrowie czlowieka. |
TECHNIKA |
|
|
|
1. ................................................. 2. .................................................. 3. .................................................. 4. .................................................. 5. .................................................. |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE ZDROWOTNE, WYCIECZKI |
|
|
|
KLASA VI |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IX. OCHRONA PRZED ZAGROZENIAMI NATURALNYMI I CYWILIZACYJNYMI.
1. UMIEJETNOSCI:
UCZEN POTRAFI : • Zachowac sie podczas burzy, silnego wiatru, • Zachowac sie podczas powodzi, suszy, pozaru, • Obslugiwac bezpiecznie urzadzenia gazowe, elektryczne,
UCZEN WIE : • Jakie sa pozytywne i negatywne skutki dzialalnosci czlowieka w srodowisku, • Zna przepisy przeciwpozarowe, • Zna przepisy BHP pracowni technicznej i przyrodniczej,
2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:
TRESCI PROZDROWOTNE |
PRZEDMIOT |
KONTROLA REALIZACJI |
PODPIS |
UWAGI |
KLASA IV |
1. Regulamin pracowni przyrodniczej, 2. Poznanie zjawisk atmosferycznych, 3. Film edukacyjny o cyklonach i huraganach, 4. Zachowanie sie podczas burzy i silnego wiatru, 5. Skutki nieprzemyslanej dzialalnosci czlowieka w przyrodzie. 6. Poslugiwanie sie butlami gazowymi. |
PRZYRODA
(dzial; czlowiek w srodowisku)
(dzial; substancje i ich wlasciwosci)
|
|
|
|
1. Poznanie regulaminu pracowni technicznej, 2. Poznanie przepisów przeciwpozarowych, |
TECHNIKA Realizacja razem z podstawa programowa nr 8 |
|
|
|
1. ................................................. 2. .................................................. 3. .................................................. 4. .................................................. 5. ................................................. |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE ZDROWOTNE, WYCIECZKI |
|
|
|
|
|
|
|
|
KLASA VI |
1. Zródla energii w gospodarstwie domowym i sposoby ich uzytkowania, 2. Zródla energii na ziemi i ich wykorzystanie,
|
PRZYRODA |
|
|
|
1. ................................................. 2. .................................................. 3. ................................................. 4. ................................................. 5. ................................................ |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE ZDROWOTNE, WYCIECZKI |
|
|
|
X. PRZYCZYNY I SKUTKI UZYWANIA SRODKÓW PSYCHOTROPOWYCH I NADUZYWANIA LEKÓW ORAZ INNYCH NALOGÓW.
1. UMIEJETNOSCI:
UCZEN ROZUMIE: • Jaka pozytywna role w spoleczenstwie odgrywaja leki, jaki jest postep w tej dziedzinie, • Nie nalezy spozywac nieznanych substancji i potraw, • Czym jest uzaleznienie, • Negatywny wplyw na organizm czlowieka palenia papierosów, picia alkoholu, zazywania narkotyków,
UCZEN WIE: • Jak zachowuje sie czlowiek pod wplywem alkoholu, po zazyciu narkotyków, • Jak asertywnie odmówic picia alkoholu, palenia papierosów i zazywania narkotyków, • Gdzie szukac wsparcia w razie klopotów zyciowych,
2. MIEDZYPRZEDMIOTOWA REALIZACJA TRESCI PROZDROWOTNYCH:
TRESCI PROZDROWOTNE |
PRZEDMIOT |
KONTROLA REALIZACJI |
PODPIS |
UWAGI |
KLASA IV |
1. Wplyw palenia papierosów i picia alkoholu na organizm. 2. Co szkodzi ludziom? |
PRZYRODA (dzial; zdrowy styl zycia) |
|
|
|
1. ................................................. 2. ................................................. 3. .................................................. 4. .................................................. 5. ................................................ |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE ZDROWOTNE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KLASA V |
1. Znaczenie leków dla zdrowia czlowieka – pogadanka z pielegniarka szkolna, 2. Od czego mozna sie uzaleznic?
|
LEKCJA WYCHOWAWCZA
|
|
|
|
1. .............................................. 2. ............................................... 3. ............................................... 4. ............................................... 5. ............................................... |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE ZDROWOTNE, |
|
|
|
KLASA VI |
1. „Asertywnosc, czyli sztuka bycia soba” – film dydaktyczny, 2. Jak powiedziec NIE, poradzic sobie w sytuacji konfliktowej za pomoca stosowania asertywnych technik odmawiania( zdarta plyta, zaslona dymna, kompromis, itd. 3. Gdzie szukac wsparcia w przypadku zagrozenia, klopotów zyciowych, (adresy, numery telefonów poradni specjalistycznych, instytucji)
|
LEKCJA WYCHOWAWCZA Realizacja razem z podstawa programowa nr 5
|
|
|
|
1. .............................................. 2. .............................................. 3. ............................................... 4. ............................................... 5. ............................................... |
INNE PRZEDMIOTY, KONKURSY, AKCJE ZDROWOTNE, |
|
|
|
Opracowala: mgr Magdalena Bajer Nauczyciel wychowania fizycznego Szkoly Podstawowej Nr 1 w Swarzedzu |